Cruz, oro y sangre

Marichiweu és una paraula maputxe que significa “deu vegades vencerem” i va ser pronunciada el 2010 en suport i solidaritat amb diversos maputxes presoners en vaga de fam en protesta contra la llei antiterrorista promulgada per l’estat xilé, una llei que acusa de terrorisme tot maputxe que protesta.

La cançó d’Ska-P, “Cruz, oro y sangre”, forma part del seu últim disc “Game Over”, i denuncia l’ocupació colonial d’Amèrica. En el seu compte de Twitter escrivien: “… 12 d’octubre, per tots els pobles originaris de les Amèriques, que sone ben alt per tot arreu Cruz, Oro y Sangre.”

 

 

Un comentari

  1. Héctor New 1º Bach Ciencias

    La cançó, “Cruz, oro y sangre”, parla de la colonització a Amèrica del Sud pels espanyols.

    Aquesta, critica les violacions i assassinats que es van cometre, que no aparega la versió dels indígenes als llibres de historia i la explotació a la que van estar i estan sotmesos els habitants d’aquesta zona geogràfica, entre altres coses.

    Crec que el que conta el vídeo es una realitat que va afectar a moltíssimes persones fa uns quants anys. Però gran part de la culpa va ser de la “Santa Inquisición”, un terme que fa referència a varies institucions dedicades a la supressió de la heretgia, quines van adoctrinar als indígenes a contra voluntat.

    El que no aparega la versió dels indígenes als llibres d’història es injust, als col•legis s’hauria d’ensenyar els esdeveniments passats des de tots els punts de vista, i que no sols el guanyador d’una guerra siga el que escriga la història. No sols en aquest cas, sinó en tots els casos, quan es van formar les tretze colònies a Estats Units, com estaven els denominats indis?

    L’abús de poder dels europeus sobre els indígenes es un altre aspecte del colonialisme que també es pot criticar. No havia necessitat de matar i conquistar el terreny que era d’uns altres, uns altres humans amb els mateixos drets que qualsevol altre humà.

    Hui dia, els residents d’aquestes zones segueixen patint una explotació anomenada “Corporación”. En Amèrica del Sud pateixen per l’economia i per la falta d’aliment, que es pot atribuir a la colonització dels espanyol tants anys abans.

    En conclusió, els indígenes no es mereixien aquest tracte, i menys els assassinats que van tindre que suportar. Gracies a aquesta colonització, els sud-americans han de patir escassetats del que anteriorment he mencionat. Hi ha moltes situacions a la historia paregudes a aquesta, i per a això, s’han de donar a la llum.

  2. Martin de Gourney

    “Cruz,oro y sangre” es una cançó del grup Ska-P que pertany al disc “ game over” . Aquesta cançó tracta com tema la invasió dels espanyols a l’edat moderna y les seues repercussions (només les roïnes) que va tindre . Segons la font de informació aquesta cançó fou composta com a resposta al decret antiterrorista del govern xilé .

    La cançó té una duració de tres minuts i quaranta-sis segons .La cançó esta dividida en tres parts ,la primera i la segona es repeteix. Comença describint l’arribada de Cristófol Colom a América per continuar describint la seua conquesta,
    En la segona part repetix moltes vegades la paraula Marichiweu que es una paraula que parlaven els indígenes maputxes , significava “ deu vegades vençerem”.

    En la meua opinió aquesta cançó te com a principal objectiu promulgar l’odi als espanyols y a la llengua castellana. Perqué , es veritat que els espanyols va provocar moltes desgràcies al poble originari de les Índies occidentals. Però d’altra banda van tindre més drets que els colons francesos i anglesos . Per exemple podien casar-se un espanyol amb un habitant originari de les colònies .

    Durant el domini espanyol a Sudamérica vam rebre vocabulari originari d’aquelles llengues que es parlaven abans de l’arribada de Colom .

    També cal replicar-ne a la cançó que durant les guerres de independéncia bolivarianes els indígenes van lluitar amb els partidaris dels espanyols.

  3. Yael Davidson

    Per a començar, he de dir que esta cançó m’agrada molt, no pel que diu, sinó per com és d’apegalosa i el ritme que té. És d’un grup espanyol, abans d’informar-me de la seua biografia, pensava que era un grup sud-americà pel missatge que transmet. És una cançó protesta on denúncia el tracte de l’antic imperi espanyol cap als indígenes d’Amèrica del Sud.

    Aquesta banda de música ha rebut moltíssimes crítiques de la gent, ja que els tilden d’incoherents perquè hi ha un gran abisme entre el que prediquen i el que verdaderament fan, pel fet que les seues cançons es caracteritzen pel seu rebuig i inconformisme amb el sistema actual, amb lletres sobre l’anticapitalisme (Jajaja, que irònic, com si ells no cobraren pels seus gires i els seus discos), crítiques als mitjans de comunicació, l’Església catòlica, etc.

    Fa 500 anys que va passar, jo no vaig estar ahí per a veure-ho, però al meu entendre, hauríem de deixar el tema en pau, és a dir, no hauríem de remoure una ferida que es suposa que ja està segellada. Aquesta banda simplement ha fet aquesta cançó per a lucrar-se d’ella i tindre suport encara que siga dels propis natius.

    Em fa molta gràcia perquè al cap i a la fi, si no haguérem sigut els espanyols els que els haguérem fet, ho haurien fet altres Imperis, com els britànics o els francesos entre altres. De fet, històricament, quan els espanyols van arribar a Xile allí ja s’estaven matant els indígenes de tribus diferents, alguns d’ells van ser llestos i es van aliar amb nosaltres, aprenent les nostres costums i la nostra manera de guerrejar per a posteriorment utilitzar-ho en contra nostre. L’autor en aquesta cançó tracta de fer-nos veure com que els indígenes eren gent pacífica, quan això no era així, eren guerrers molt feroços, feien sacrificis humans i inclús alguns eren antropòfags, amb açò no vull exculpar els actes de l’Antic Imperi Espanyol.

Deixa una resposta a Luismi de Gouges Cancel·la la resposta