Els Missatges Tu i els Missatges Jo

En la sessió de mediació celebrada el 4 de març de 2020, treballem els Missatges tu i els Missatges jo amb l’ajuda de l’ONG Cultura de Pau.

La formadora ens conta una situació perquè reflexionem: 

“Una adolescent arriba a casa al mig dia i sa mare li pregunta com ha anat, i aquesta li respon que és una pesada i que la deixe tranquil·la. Sa mare es disgusta i el dinar sembla un velatori.” 

La formadora ens explica que la resposta de la filla és un Missatge tu, on li tirem la culpa a l’altre. En canvi, un Missatge jo és assertiu i respectuós: “Mama, quan entre cada dia a casa a les 3, estic cansada i el que tinc és gana. Necessite dinar i després, en les postres, ja et conte com ha anat”. Què respondrà sa mare? Que molt bé, perquè la resposta de la filla li permet entendra-la. 

Estructura del Missatge jo: 

  1. Per a respectar l’altre, primer em tracte amb respecte a mi i em controle. 
  2. Explique què ha passat, com em sent i què necessite.

Aleshores la formadora ens posa més exemples i l’alumnat ix a representar aquestes situacions:

Exemple 1: Joan, es diu per ací que has tret un 10 perquè has copiat. 

Missatges tu: (Joan) “Calla’t ja, mentidera”, “Què t’estàs inventant?”, “Tu de què vas?”. Amb aquestes respostes, Helena es posarà a la defensiva i contraatacarà amb un altre Missatge tu.

Missatge jo: (Joan) “Helena, he sentit que diuen a l’institut que he tret un 10 per copiar, però no és cert. M’agradaria que no ho digueres més perquè no és veritat.” 

Possible continuació del diàleg:

  • (Helena) “Ja, però jo crec que és així perquè no crec que sigues tan bo en castellà i per això crec que has copiat.”
  • (Joan) “Helena, he estat estudiant molt. I m’agradaria que no ho digueres. 
  • (Helena) També ho diuen altres.”
  • (Joan) “Doncs, per favor, digues a eixos “altres” que si tenen algun dubte que vinguen i jo els explicaré què ha passat.”

Exemple 2: La teua germana Eva s’està menjant l’entrepà que t’havia preparat ton pare.

Missatge tu: (Helena) “Li ho diré al pare. No toques el meu menjar, és sagrat!” 

Missatge tu: (Helena) “Eva, t’estàs menjant l’entrepà que m’ha preparat papa. Estic molt molesta perquè ara me n’he de fer un altre i si no tindré fam a l’esplai. Et demane que no ho tornes a fer. Podries ajudar-me a fer-me’n un altre.” 

Exemple 3: La teua amiga Anna t’ha deixat unes sabates per anar a una festa i una s’ha trencat. 

Missatge tu: “M’has passat una porqueria de sabates i Joan les ha trencades perquè em va xafar”.

Missatge jo: “Ahir se’m varen trencar les teues sabatilles. Em sent trista perquè són teues i s’han trencat. M’agradaria que em perdonares. No tinc diners per a comprar-te’n unes de noves, però t’he portat aquestes altres que pense que et poden fer paper.” 

Exemple 4: Li agafes de broma els auriculars a un amic i es trenquen, sense voler.

Missatge tu: “M’has trencat els auriculars i estic furiosa perquè no tinc diners per a comprar-me’n uns altres. Me’ls has de pagar!”

Imagina el missatge jo.

Exemple 5: El teu germà menut vol jugar i tu estàs atenen en eixos moments al mòbil. 

Missatge jo: Calla, enano, i deixa’m en pau, que ets un pesat!!

Aquest missatge és irrespectuós: no li diem el nom, i no respectem que té ganes d’estar amb nosaltres; a més li estem ensenyant una forma violenta de relacionar-se.

És important que siguem conscients de la manera en la qual ens relacionem, sobretot amb els més menuts i menudes perquè podem estar ensenyant ferramentes positives i també negatives. 

Imaginem bons Missatges jo i desterrem els Missatges tu!!

 

Un comentari

  1. Raquel Mahler

    Jo crec que aquest video et fa pensar, i molt, penses en que canviant paraules, pots canviar la resposta i la reacció de l’altra persona, es bastant important pensar abans de parlar, per no dir una cosa del que després et penedisques, a mi em passa moltes vegades.
    També has de pensar que si estàs enfadat o enfadada amb algó, no ho tens que carregar amb eixa persona, i no contestar de la primera forma en que et vinga al cap.
    L’últim que tinc que dir sobre aquesta entrada és que m’agrada com ho anomenen ací, els missatges tu, que son les respostes en que no penses, i els missatges jo, son les respostes en que penses i et fas respectar i respectes a l’altra persona a la vegada.

  2. Noemí Salvador

    M’ha agradat aquesta entrada ja que es pot observar una bona forma de comunicació, de manera que, hi ha dos tipus, la dolenta, Osiga , la manera en la qual tu, per així dir t’alliberes i soltes tot el que penses sense tallar-te un pèl, i l’altra forma, que és més adequada, en la qual pots dir el que penses, amb respecte i de manera que al receptor no li impacta tant com en la primera ja que es diu amb més subtilesa. És la manera que tots hauríem d’utilitzar en comunicar-nos, dir el que pensem de manera que nosaltres ens quedem tranquils però sense deixar molt impactada a l’altra persona (ja se sap que la primera manera pot ser molt brusca tu t’esplaies prou, i et quedes tranquil, però no són formes ja que perquè l’emissor pot ser es quede tranquil, pero el receptor li pot semblar molt impactant i fins i tot molestar-lo).

Deixa un comentari