COM FER UNA MEDIACIÓ

▶ mediacio torrego sense explicacions – YouTube.

0.     PREMEDIACIÓ

(Permet desfogar-se. Crea les condicions per a la mediació)

  • Presenta’t. Parla amb les parts per separat i demana’ls que et conten la seua versió. Intenta guanyar-te la seua confiança.
  • Determina si la mediació és apropiada en aquest cas.
  • Explica’ls el procés (regles, compromisos…) i comprova que estan disposats a col·laborar.
  • Deixa que es desfoguen i després pensa estratègies per a plantejar la mediació.
  • Acorda un dia, lloc i hora concret per a la mediació.

 FRASES MODEL

  • La mediació consisteix a… i n’hi ha una sèrie de regles que hauràs d’acceptar.
  • Jo no prendré partir per cap de les dues persones, tampoc jutjaré ni valoraré res del que digues. Ni et donaré les solucions, sinó que intentaré que les trobeu vosaltres.
  • Estàs d’acord que jo siga el/la teu/a mediador/a?

1.        PRESENTACIÓ I REGLES

 (Possibilitat la confiança en el procés i en les persones mediadores)

  •  Dóna la benvinguda a les persones i presenta’t.
  • Recorda les condicions de la mediació: Voluntari-Confidencial-Respectuós-Col·laboratiu-Imparcial (Els mediadors/es no prenen partit. Es parla i s’escolta per torns. Cal cooperar per canviar la situació. La mediació és confidencial…)

 FRASES MODEL

  • Hola, sóc… Açò és el que farem…
  • Heu de respectar-vos i no insultar-vos. Convé que sigueu honestos. També heu d’escoltar-vos i no interrompre-vos.
  • Abans de començar, esteu d’acord amb aquestes normes?
  • Parlarem per torns, qui vol començar?

 2.        CONTA’M

(Es pretén saber què ha passat. S’escolten les versions (necessi-tats, sentiments…) de les parts.)

  •  Anima a les persones, per torns, a contar la seua versió i a expressar els seus sentiments.
  • Para atenció a les seues preocupacions, necessitats i sentiments.
  • Practica l’escolta activa. Mostra interés, parafraseja, clarifica, resumeix, reformula, reflexa els sentiments…
  • Intenta que les persones se senten escoltades, ateses i enteses.

 FRASES MODEL

  • Per favor, explica’ns què va passar i com et vas sentir.
  • Aleshores, el que va passar segons la teua versió és…?
  • Com t’has sentit? De quina forma t’ha afectat?
  • Vols afegir-hi res més?
  • Si he entés bé, el que ha passat segons tu és… i t’has sentit…?

 3.        ACLARIR EL PROBLEMA

 (Es defineix conjuntament el problema, que passa de ser individual a ser compartit. Intentem el consens.)

  •  Intenta que abandonen la idea que és l’altre qui té un problema i que assumisquen que n’hi ha un problema compartit que s’ha de tractar conjuntament.
  • Fes preguntes per aprofundir o concretar aspectes poc clars.
  • Intenta captar posicions, interessos, sentiments i valors.
  • Demana a les parts que es posen en el lloc de l’altra persona i que expliquen com es deu haver sentit.
  • Continua l’escolta activa: parafraseja, clarifica, resumeix, reformula…
  • Intenta resumir les postures de cada part.

 FRASES MODEL

  • Pots repetir amb les teues paraules la versió del teu company?
  • Com creus que s’ha sentit?
  • Què vols dir amb…? Podries explicar-ho amb altres paraules?
  • De quina manera, com, amb qui, quan, on…?
  • Què et fa creure que…?
  • Què és el més important per a tu? Per què? Per què ho necessites?
  • Els teus interessos principals són…

 4.        PROPOSAR SOLUCIONS

 (Es busquen vies de solució per al problema)

  •  Pregunta a les parts sobre possibles solucions. Pots usar la tècnica de la «pluja d’idees» que consisteix a dir totes les propostes que se’ls ocórreguen, sense jutjar-les ni discutir-les, en un primer moment.
  • Demana’ls que avaluen les opcions, que seleccionen les més interessants o miren de combinar-les o de millorar-les.

 FRASES MODEL

  • Com es podria resoldre açò? Què estaries disposat a fer tu?
  • És justa, aquesta opció? Podríeu complir-la? Creieu que funcionarà?
  • Com podries millorar la teua proposta perquè fóra més acceptable per a l’altra part.
  • Què proposes a l’altra part? Que necessites per sentir-te satisfet?
  • Et sembla just? Creus que es resoldrà així el problema?

 5.        ACORDAR

 (Les parts acorden la solució més satisfactòria)

  •  Demana a les persones que facen un pla d’acció: Qui farà què, quan, on i com?
  • Demana a cadascú que resumisca el pla.
  • Felicita’ls per haver arribat a un acord.
  • Redacta l’acord. Llegiu-lo i signeu-lo.
  • Fes còpies de l’original per a cada part i arxiva l’original.

 FRASES MODEL

  • Està arreglat el problema?
  • Si us sembla bé, podem quedar d’ací a … dies i revisem els acords.

 Descarrega’t el text en PDF

Un comentari

  1. Retroenllaç: Segona sessió de mediació | Els punys no parlen

Deixa un comentari