Validar les emocions
Validar consisteix a mostrar interés i prestar atenció a la persona tractant d’entendre el que ens està dient amb les paraules i amb el llenguatge no verbal, mostrant empatia i acceptació i comprensió de les seues emocions. En l’activitat 5.2.6. del Programa de promoció de la salut Som imprescindibles, podem trobar una definió més completa i les següents qüestions per a reflexionar sobre el vídeo de la pel·lícula “Inside Out (Del revés)”, 2015.
Preguntes per a la reflexió.
- Creus que l’elefant s’ha sentit comprés per Alegria (xica dels cabells curts)? Realment, l’està escoltant? I per Tristesa (xica amb ulleres)?
- Quina és la diferència entre l’empatia i la simpatia?
- Creus que tractant únicament de mostrar simpatia i fent riure l’altra persona estem validant les seues emocions?
- Recordes moments en els quals t’hages sentit invalidat/ada per altres persones?
- Recordes moments en els quals tu hages invalidat una altra persona? Què vas fer exactament?
- Faries o diries una cosa diferent ara? Si és així, què seria?
- Tots necessitem que ens escolten i ens validen. Hi ha persones en aquests moments que podrien necessitar la teua ajuda?
- Com t’has sentit després d’escoltar, validar i ajudar algú?
- I quan algú t’ha ajudat a tu?
A mi m’agradaria afegir una pregunta-reflexió que no inclouen en la guia:
- Influeix ser socialitzat com a xic o com a xica en la vivència de les emocions?