Els ODC (Objectius de Convivència) de l’IES Isabel de Villena

En la tercera reunió de formació del curs 2017-18, i de la mà de l’ONG “Jóvenes y desarrollo”, el nostre alumnat observador estableix els que seran els ODC de l’IES Isabel de Villena:

  • ODC 1. Promoure i vetllar per l’equitat de gènere
  • ODC 2. Acabar amb l’assetjament escolar
  • ODC 3. Combatre l’LGBTIfòbia i celebrar la diversitat
  • ODC 4. Utilitzar la mediació en la resolució de conflictes
  • ODC 5. Promoure el bon ús de les xarxes socials
  • ODC 6. Evitar la marginació i l’aïllament de companys/es 
  • ODC 7. Promoure les crítiques constructives
  • ODC 8. Convertir els corredors en espais segurs per a tot el món
  • ODC 9. Convertir el pati en un espai segur, acollidor i igualitari
  • ODC 10. Fomentar la neteja i la cura del material i del mobiliari
  • ODC 11. Promoure la intervenció de companys/es quan hi ha bregues

De cadascun d’aquests objectius, l’alumnat debat en grups les actituds/situacions que vulneren aquest dret i les activitats/accions proposades per a canviar-ho. Les professores de l’equip de mediació considerem important afegir dos apartats més que intentarien buscar maneres de mesurar les accions que es duen a terme en el centre i també pautes per a orientar el treball educatiu del professorat, és a dir, els aspectes que s’han de conèixer per tal de poder treballar amb la classe l’ODC corresponent. Com a exemple, incloem els tres primers ODC:

ODC 1. Promoure i vetllar per l’equitat de gènere

Actituds/situacions que vulneren aquest dret

  • Comentaris masclistes (“les dones a la cuina”, “tu no jugues perquè eres xica”, “amb una xica en el grup de tecnologia, no, que segur que ho fa malament…”)
  • Visió negativa de les xiques en algunes assignatures (ciències, tecnologia…)
  • Micromasclismes o manifestacions masclistes de baixa intensitat

Activitats/accions proposades per a canviar-ho

  • Xarrades, campanyes…
  • Més intervenció del professorat contra aquestes accions
  • Visibilitzar la importància de les dones en la ciència i en altres camps
  • Visibilitzar el treball de cura de les dones
  • Fomentar l’empatia
  • Detectar i intervindre davant dels micromasclismes

Accions mesurables

  • La classe fa (com a mínim) una acció durant el curs.

Treball educatiu (formació del professorat i de l’alumnat)

  • Micromasclismes; rols de gènere; androcentrisme…
  • Ocultació de les dones en els llibres de text

ODC 2. Acabar amb l’assetjament escolar

Actituds/situacions que vulneren aquest dret

  • Racisme i/o xenofòbia cap a persones no blanques, amb trets físics no occidentals, accent diferent… (“no me gusta que hables panchito”)
  • Rebuig d’altres personalitats: xics femenins, persones tímides, que visten diferent, escolten altres músiques, són més o menys estudioses…
  • Insults per orientació sexual o masclisme: maricó, tortillera, guarra…

Activitats/accions proposades per a canviar-ho

  • Activitats per conèixer millor les altres cultures (menjar, música, expressions…)
  • Treball a classe sobre el tema
  • Stop Diverfòbia, tallers amb ONG no sols voluntaris, sinó a classe
  • Que la gent cansada d’assetjadors es reunisca per a intentar canviar les coses

Accions mesurables

  • La classe fa (com a mínim) una acció durant el curs.

Treball educatiu (formació del professorat i de l’alumnat)

  • Diferenciar entre el bullying i els conflictes puntuals; programes i dinàmiques d’intervenció contra l’assetjament (Kiva, Pikas…); importància dels espectadors de la violència; factors que impedeixen actuar contra les violències…

ODC 3. Combatre l’LGBTIfòbia i celebrar la diversitat

Actituds/situacions que vulneren aquest dret

  • Insults, menyspreu, “bulos” destructius… contra altres orientacions o altres identitats de gènere no tradicionals
  • Tabú i rebuig a parlar del tema (especialment entre xics)

Activitats/accions proposades per a canviar-ho

  • Parlar lliurement de la nostra sexualitat
  • Parar els insults
  • No tolerar els insults homotransfòbics
  • Aïllar les persones que marginen i donar suport a les marginades
  • Dedicar temps a tractar aquest temes…

Accions mesurables

  • La classe fa (com a mínim) una acció contra la LGBTIfòbia i/o a favor de la diversitat durant el curs.

Treball educatiu (formació del professorat i de l’alumnat)

Ací hi ha el document que recull tots els ODC i també les actes de les formacions de L’Observatori de la convivència 2015-2018

 

One comment

  1. Sandra Roussel

    Primerament dir que aquests objectius no se´ns ha informat no sé si serà perquè som de batxiller o així , però crec que és necessari dir-ho en TOTS els grups i de manera intensiva, ja que en un determinat moment sorgeixen problemes .A més pense que per a ser «objectius» deuen ser sabuts per tot l’institut pel fet que si no, no es complirien i de fet no arribarien a ser objectius.
    Respecte als objectius pense que són molt acertats jal fet que aquest institut flaqueja en algunes coses, pero igualment crec que aquest procés va a ser costós i molt a poc a poc , i crec que m’aniré sin veure-ho, però si persistim de segur que ho aconseguirem, ja que aquest institut des dels seus començaments ha canviat e que ho siga fent. Realment estic orgullosa del meu institut ,per totes les activitats que fa i els seus esforços per canviar. Aunque no tan sols és mèrit de l’institut sinó també de les persones que han passat per ací, tant alumnes com professors.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s