Els ODC (Objectius de Convivència) de l’IES Isabel de Villena
En la tercera reunió de formació del curs 2017-18, i de la mà de l’ONG “Jóvenes y desarrollo”, el nostre alumnat observador estableix els que seran els ODC de l’IES Isabel de Villena:
- ODC 1. Promoure i vetllar per l’equitat de gènere
- ODC 2. Acabar amb l’assetjament escolar
- ODC 3. Combatre l’LGBTIfòbia i celebrar la diversitat
- ODC 4. Utilitzar la mediació en la resolució de conflictes
- ODC 5. Promoure el bon ús de les xarxes socials
- ODC 6. Evitar la marginació i l’aïllament de companys/es
- ODC 7. Promoure les crítiques constructives
- ODC 8. Convertir els corredors en espais segurs per a tot el món
- ODC 9. Convertir el pati en un espai segur, acollidor i igualitari
- ODC 10. Fomentar la neteja i la cura del material i del mobiliari
- ODC 11. Promoure la intervenció de companys/es quan hi ha bregues
De cadascun d’aquests objectius, l’alumnat debat en grups les actituds/situacions que vulneren aquest dret i les activitats/accions proposades per a canviar-ho. Les professores de l’equip de mediació considerem important afegir dos apartats més que intentarien buscar maneres de mesurar les accions que es duen a terme en el centre i també pautes per a orientar el treball educatiu del professorat, és a dir, els aspectes que s’han de conèixer per tal de poder treballar amb la classe l’ODC corresponent. Com a exemple, incloem els tres primers ODC:
ODC 1. Promoure i vetllar per l’equitat de gènere
Actituds/situacions que vulneren aquest dret
- Comentaris masclistes (“les dones a la cuina”, “tu no jugues perquè eres xica”, “amb una xica en el grup de tecnologia, no, que segur que ho fa malament…”)
- Visió negativa de les xiques en algunes assignatures (ciències, tecnologia…)
- Micromasclismes o manifestacions masclistes de baixa intensitat
Activitats/accions proposades per a canviar-ho
- Xarrades, campanyes…
- Més intervenció del professorat contra aquestes accions
- Visibilitzar la importància de les dones en la ciència i en altres camps
- Visibilitzar el treball de cura de les dones
- Fomentar l’empatia
- Detectar i intervindre davant dels micromasclismes
Accions mesurables
- La classe fa (com a mínim) una acció durant el curs.
Treball educatiu (formació del professorat i de l’alumnat)
- Micromasclismes; rols de gènere; androcentrisme…
- Ocultació de les dones en els llibres de text
ODC 2. Acabar amb l’assetjament escolar
Actituds/situacions que vulneren aquest dret
- Racisme i/o xenofòbia cap a persones no blanques, amb trets físics no occidentals, accent diferent… (“no me gusta que hables panchito”)
- Rebuig d’altres personalitats: xics femenins, persones tímides, que visten diferent, escolten altres músiques, són més o menys estudioses…
- Insults per orientació sexual o masclisme: maricó, tortillera, guarra…
Activitats/accions proposades per a canviar-ho
- Activitats per conèixer millor les altres cultures (menjar, música, expressions…)
- Treball a classe sobre el tema
- Stop Diverfòbia, tallers amb ONG no sols voluntaris, sinó a classe
- Que la gent cansada d’assetjadors es reunisca per a intentar canviar les coses
Accions mesurables
- La classe fa (com a mínim) una acció durant el curs.
Treball educatiu (formació del professorat i de l’alumnat)
- Diferenciar entre el bullying i els conflictes puntuals; programes i dinàmiques d’intervenció contra l’assetjament (Kiva, Pikas…); importància dels espectadors de la violència; factors que impedeixen actuar contra les violències…
ODC 3. Combatre l’LGBTIfòbia i celebrar la diversitat
Actituds/situacions que vulneren aquest dret
- Insults, menyspreu, “bulos” destructius… contra altres orientacions o altres identitats de gènere no tradicionals
- Tabú i rebuig a parlar del tema (especialment entre xics)
Activitats/accions proposades per a canviar-ho
- Parlar lliurement de la nostra sexualitat
- Parar els insults
- No tolerar els insults homotransfòbics
- Aïllar les persones que marginen i donar suport a les marginades
- Dedicar temps a tractar aquest temes…
Accions mesurables
- La classe fa (com a mínim) una acció contra la LGBTIfòbia i/o a favor de la diversitat durant el curs.
Treball educatiu (formació del professorat i de l’alumnat)
- Intolerància per gènere; sistema binari heteropatriarcal; sexe, orientació, identitat de gènere, rols o expressions de gènere; intersexualitats, transgènere, etc.
- Protocol d’acompanyament a menors trans (2016),
- Actuació davant cassos d’ LGBTIfòbia
Primerament dir que aquests objectius no se´ns ha informat no sé si serà perquè som de batxiller o així , però crec que és necessari dir-ho en TOTS els grups i de manera intensiva, ja que en un determinat moment sorgeixen problemes .A més pense que per a ser «objectius» deuen ser sabuts per tot l’institut pel fet que si no, no es complirien i de fet no arribarien a ser objectius.
Respecte als objectius pense que són molt acertats jal fet que aquest institut flaqueja en algunes coses, pero igualment crec que aquest procés va a ser costós i molt a poc a poc , i crec que m’aniré sin veure-ho, però si persistim de segur que ho aconseguirem, ja que aquest institut des dels seus començaments ha canviat e que ho siga fent. Realment estic orgullosa del meu institut ,per totes les activitats que fa i els seus esforços per canviar. Aunque no tan sols és mèrit de l’institut sinó també de les persones que han passat per ací, tant alumnes com professors.