Repensar i sembrar

Acta de formació en mediació amb Flor Hoyos 2-5-18

Assistents: Pilar, Anabel, Àngels, Rosa S., Rosa J., Tania, Isabel i Amparo.

La sessió de formació amb Flor Hoyos té com a objectiu fer balanç dels 14 anys de l’equip de mediació, fer una definició conjunta dels problemes i dificultats actuals que ens ajude a trobar solucions, i preparar-nos per als nous reptes derivats de la jubilació de dos membre de l’equip i la incorporació de nou professorat.

Amb aquests objectius, fem dues dinàmiques: “Negatiu/positiu” i “Tècnica del grup nominal (TGN)”

Dinàmica “Negatiu/positiu”

La primera dinàmica consisteix en una pluja d’idees sobre les raons per a continuar en l’equip de mediació i els motius per a no fer-ho.

D’entre les raons per a no continuar, anotem les següents:

  • Hem de deixar espai per a activitats noves
  • Desgasta
  • Requereix un esforç i temps extra
  • Cal molta preparació
  • Ja hem acomplert la nostra feina; ara els altres que s’espavilen
  • No hi ha un canvi considerable a l’institut que justifique tant d’esforç

D’entre les raons per a continuar, anotem les següents:

  • La gent (alumnat, professorat) té un espai estructurat on acudir en cas de conflicte
  • És una font d’enriquiment personal
  • A l’equip trobem suport i confiança
  • És una font de cultura de pau; una altra forma de veure l’ensenyament
  • És un espai d’educació emocional
  • Ens permet entendre les altres persones, per exemple, el que tenen de bo
  • És un projecte col·lectiu; un treball en equip
  • Existeix un canvi real al centre gràcies a l’equip

Després, comentem, amb l’ajuda de Flor, les raons per a deixar l’equip. I anem fent contrapropostes:

  • A l’equip de mediació s’han de poder fer coses noves.
  • Per a compensar l’esforç i el temps de dedicació extra, hem de sol·licitar una compensació d’algun tipus.
  • Contra el possible cansament i desgast, hem d’aprendre a quedar-nos en una situació secundària i deixar que altres prenguen la iniciativa
  • La millora i el canvi sempre és relatiu ja que depén de la situació amb la qual comparem els beneficis de la mediació.

Dinàmica 2. Tècnica del grup nominal (TGN)

Aquesta tècnica consisteix a respondre a una pregunta en post-its (les respostes han de ser de 3 a 5). L’activitat és important per a facilitar la transició i ser conscients del llegat que volem deixar a les noves persones.

Ens dividim en dos grups: les veteranes i les noves. El primer grup respon a la pregunta a i el segon, a la b:

  1. Quines coses hauria de tindre la gent nova per a entrar a l’equip?
  2. Què hauria d’aportar-te l’equip per a interessar-te i voler participar-hi?

Les respostes a la primera pregunta són:

  • Valentia (voler treballar les emocions, capbussar-se en el conflicte…).
  • Creativitat, idees noves i ganes.
  • Ser visibles (un referent) per a la comunitat escolar.
  • Treballar bé en equip.
  • Compromís i responsabilitat amb l’alumnat i amb el grup.

Les respostes a la segona pregunta són:

  • Formació.
  • Informació i divulgació dels resultats (difusió). Fer partícips la resta de professorat del que fa l’equip.
  • Compensació horària.

Les dues hores passen ràpid i no tenim temps per a res més.

Flor prepararà la següent sessió amb les idees exposades.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s