Benlliure 2017. L’empremta que volem deixar al món

El nostre equip de mediació va participar, com tots els anys, en la XIV Trobada d’Alumnat Mediador a l’IES Benlliure el passat 18 de desembre de 2017. El tema d’enguany era “L’empremta que volem deixar al món”. Més de 500 persones ompliren la sala d’actes i la jornada va ser filmada per Barret produccions amb la finalitat de fer un documental sobre la mediació.

 

 

14 trobada d’alumnat mediador. 18 de desembre de 2017. IES BENLLIURE

Hastag #14mediació

Acollida i activitat de benvinguda coordinat per l’equip de mediació de l’IES Benlliure.

A l’entrada del Benlliure ens va rebre l’equip de mediació del centre i ens classificaren per a fer les dinàmiques. En primer lloc, separaren l’alumnat del professorat i després, uns alumnes anaren a identificar-se i a ficar-se el número, i els altres eren acompanyats al mural. Sofía Badal i Adrián Bárcenas deixaren la nostra empremta al mural comú.

Nosaltres havíem fet l’empremta a l’última sessió de mediació. Incapaços de decidir quina escollir, vàrem fer-ne una amb les de tot l’alumnat: retallàrem una part de cada petjada i férem un puzle, i així finalment duguérem una empremta col·lectiva del peu esquerre en format A3.

El mural de la trobada va ser creat i coordinat pel col·legi El Drac, i amb les petjades de tots els assistents es va anar construint el camí cap al món que volem.

Després, els alumnes marxaren al pati amb l’equip del Benlliure mentre al saló de graus es feia l’activitat de coordinació i organització per al professorat. Finalment, es presentà la jornada i es donà la benvinguda als participants, alumnat i professorat, amb la presentació de José Ignacio Madalena, el CEFIRE Específic d’Educació Inclusiva i Vicent amb el seu equip d’AME (Asociación de Mediación Educativa).

Experiències i actuacions de centres. Duració: més o menys de 10 minuts.

  • IES Les Rodanes, Villamarxant. Uneix-te al taronja amb la temàtica: prou de violència contra les dones.
  • IES Pere d’Esplugues. Presentaren un vídeo que havien realitzat sobre la violència de gènere a partir d’una enquesta que passaren a la comunitat escolar amb el títol: Donem la cara contra el maltractament, és cosa de totes, de tots. Feren un vídeo dirigit a l’alumnat d’ESO i Batxillerat.
  • IES Benaguasil. Ens expliquen que han fet 10 anys d’equip de mediació, que va començar amb 1 pare, 1 mare, els conserges i 2 professors. Han passat de resoldre conflictes a fer cultura de pau. Els alumnes qualifiquen el seu institut com un lloc on estudiar i adquirir i aprendre valors per al futur. La temàtica d’aquest curs és el reciclatge i l’aula CIL. Han fet un vídeo que es titula El camí de la mediació: Escoltar més i jutjar menys. La finalitat és desenvolupar habilitats socials, la inclusió dels alumnes amb autisme, i afavorir la convivència.

Activitat de dinamització: Ona del WEEE!!!! Competició a partir del joc: qui guanya… babord (esquerra des de la proa del vaixell) o estribord (dreta des de la proa del vaixell). L’activitat consistia a sincronitzar les forces (la veu) i l’orella de forma que, depenent dels gestos de l’animador, tots havíem de parlar fluix o cridar molt fort. Aquell que no es fixava en la gestualitat o estava pendent d’altres coses, i es perdia la línia de treball feia que tot el grup, perdia la mà. Amb aquest activitat, AME centrà de nou l’atenció de l’alumnat amb l’objectiu que després es trobaren més motivats en les presentacions.

  • IES Clara Campoamor. Temàtica: facilitar la transició a secundària. Per a aconseguir-ho, han fet diverses activitats: un taller de convivència per a treballar el mal ús de les xarxes socials, una jornada de portes obertes, una jornada d’acollida, clubs de pati (en tenen 5 que estan completament dinamitzats pels alumnes: ball, teatre, revista, jocs de taula i anime, manga i cultura japonesa), un programa d’alumnes ajudants (que “tutoritzen” els nous alumnes o els menuts en aspectes acadèmics, personals…).
  • IES Sivera Font, Canals. Compten al seu centre amb els grups de mediació+, alumnes tutors, encarregats de biblioteca, mediadors de pati, etc. Com que no eren molt visibles al centre, decidiren fer un partit de futbol i crearen un conflicte perquè l’equip de mediació intervinguera, i d’aquesta forma es vera el seu treball. Aquest procés ens el mostren amb un vídeo.
  • IES Maria Ibars, Dènia. Tenen més de mil alumnes matriculats al centre i han fet un vídeo on mostren que tots col·laboren duent un cor gegant pel centre. Aquest posa de relleu la interacció entre els diferents nivells i àmbits educatius, i el seu títol és: Corazón gigante i està animat per la cançó Se buscan valientes.
  • IES San Vicent Ferrer. Obra de teatre: Teatre i llibertat a través del conte.

Activitat de dinamització: moment reflexiu encaminat a preparar l’activitat principal que es farà després del descans. Dirigit des de l’escenari per Vicent de l’equip AME i fent-ho visible a través de la web MENTIMETER amb la participació de l’alumnat a través del seu mòbil. Cada pregunta llançada té un codi que ens dóna accés a ficar la nostra resposta.

Blocs de treball de la jornada: 1 TOLERÀNCIA – 2 LLENGUATGE – 3 CULTURA DE PAU – 4 L’AIGUA – 5 ELS RESIDUS

Cada pregunta que formula l’animador serà contestada per una paraula introduïda amb el codi de l’aplicació. Les paraules apareixeran en un núvol que cada vegada es farà més gran a mesura que se’n van enviant de noves, i les paraules més repetides també es faran més grans.

Les preguntes varen ser: Què és per a tu la tolerància? Respecte, amor, comprensió, convivència… Què és per a tu la cultura de pau? Quin ús fem de l’aigua? Quin impacte tenen els residus en el món?

PATI . Descans de 20 minuts.

Tornada al treball: obra de teatre. IES Enric Valor, Silla. Grup de teatre per la convivència. A partir de l’obra: Com cuinar un conflicte de l’IES Isabel de Villena i del curt-metratge Binta i la gran idea, fan l’obra de teatre Soda i Binta i la idea de Madulí

Dinàmica principal: L’empremta que deixem en el món. Exposició de conclusions i reflexions.

Concreció d’idees i creació artística col·lectiva. Per grups de 12 alumnes i 2 professors dinamitzadors (28 grups en total), 5 grups per temàtica aproximadament. Cada temàtica té un color diferent i aquests colors marquen el grup i la temàtica a treballar; després, en una cartolina del color que ens corresponga, es fa el quadre-mural que serà exposat en primer lloc al saló d’actes del Benlliure però que després rodarà per tots els centres que han participat en aquestes jornades.

TEMES: 1 TOLERÀNCIA – 2 LLENGUATGE – 3 CULTURA DE PAU – 4 L’AIGUA – 5 ELS RESIDUS

Els professors del Villena estiguérem en un dels grup de Llenguatge (10), duguérem la nostra maleta amb retoladors, tisores i altres eines que ens ajudaren a decorar el nostre quadre, i comptàrem amb 12 alumnes de diferents centres.

Tinguérem 35 minuts de reflexió i creació. Per tant, des del primer moment tot allò que es pensava s’anava ficant en la cartolina, de forma que s’anava fent al mateix temps que es reflexionava.

El producte final d’aquest grup varen ser diferents escenes de la vida quotidiana en què generalment no ens fixem en la necessitat de parlar bé. Finalment férem un títol en gran demanant Parla’m bonic.

Les bases de la reflexió foren les següents:

Futur: Com t’agradaria que fóra el món? Com podríem fer per a tenir un món millor? Què podria passar si no fem res per a millorar el nostre món, el nostre entorn?

Passat: Què estem fent bé? Què hem fet malament fins ara?

Cloenda, activitat de comiat (dansa) i foto record al pati.

Després de penjar tots els quadres a l’exposició de les petjades, isquérem al pati a fer un ball col·lectiu en el qual tots acabàrem abraçats i fent grup. A continuació, ens férem la foto de grup i ens n’anàrem cadascú cap al nostre centre.

Opinió dels profes acompanyants.

Anabel. La veritat és que cada vegada està millor organitzada aquesta jornada. És un moment d’aprenentatge per a tots: el professorat pot agafar moltes idees de companys d’altres centres i això fa que ens motivem de veure que tots estem treballant per una cultura de pau, de respecte, de tolerància, de benestar… i posem el nostre granet per a fer un món millor.

L’alumnat veu que hi ha molts joves com ells, interessats a fer del món un lloc més agradable.

Tot això és una gran recompensa per a tots nosaltres, no solament per les jornades que en sí mateixes són llocs de trobada i de convivència, sinó també perquè treballem a diari en els nostres centres, inverteixen els alumnes una hora a la setmana de més en el seu horari personal i moltes més els professors, i amb aquests moments veiem que té molt de sentit tot allò que fem en solitari i que som molts els interessats en que la cosa funcione.

Alberto. Les dos voltes en les quals he participat a les trobades de mediació han sigut dues experiències molt enriquidores. D’una banda, és un plaer anar-hi amb el nostre alumnat i trobar que hi ha molta més gent en altres instituts i comarques que tenen iniciatives molt interessants quant a millorar la convivència en els centres i potenciar una educació en valors compromesa amb el nostre món. És prou motivador.

D’altra banda, tant l’organització de la trobada com les dinàmiques de grup que es fan, aconsegueixen crear un clima que afavoreix el compartir experiències, aprendre en col·lectiu i passar una bona estona amb altres companyes i companys.

És per això que espere poder continuar assistint a aquesta trobada anual i que els nostres alumnes puguen gaudir d’una experiència que els anime a continuar treballant per una cultura de pau.

Acta feta per Anabel

Anuncis

8 comments

  1. Adrian

    Jo vaig estar tambe, va estar súper bé, vam fer un muntó d’activitats, ens riem mucho… Invite a mes persones a anar.

  2. Anònim

    En la nostra petjada intentarem descriure com es el IES Isabel de Villena, ficarem coses tan meravelloses com “sociabilitat´´, pau, …

  3. Juanjo

    Em vaig passar ho molt bé. perquè varem fer jocs, vaig coneixer més gent, varem fer un mural, una activitat amb els mòbils

  4. Anonimo llamado Sofia xD

    L’última part, quant, teníem que escriure coses en una cartolina cada grup tenia una temàtica diferent, el meu grup tenia que dir que féiem bé, mal i regular respecte a com protegim el nostre medi ambiente. En el meu grup estàvem rient i fent bromes de el nostre projecte.
    Fou molt divertit i molt interessant 😀

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s