Una mediació amb el cavall Anselmo (sessió 4)

Acta de la quarta sessió de Mediació

10 de desembre de 2014
Persones Assistents:
39 persones

34 alumnes. 1A (10), 1B (8), 1C (2), 2A (3), 2B (1), 3B (1), 4tA (4), 4tB (1), PQPI (1), 1r BAT (1), 2n BAT (2). 6 professores: Anna Frias, Pilar Soto, Rosa Sanz, Àngels Martínez, Pilar Bueno i Rosa Sanchis.

Horari: 15.00 h a 17 h

Lloc: Saló d’actes.

Ordre del dia:

La mediació de conflictes amb el cavall Anselmo

Desenvolupament de la sessió

Comencem la sessió veient un fragment de El caballo Anselmo (Cecilia Ramos, Pilar Llambia), que ens ensenya com és una mediació a partir d’un conflicte que tenen el llop César i el porquet Lucio.

Al principi, el cavall Anselmo reconeix que va cometre molt errors quan encara era un aprenent de mediador: feia preguntes incorrectes que no servien, prenia partit, aconsellava, parlava d’ell mateix, deia el que estava bé i el que estava malament, no guardava la necessària confidencialitat i escampava el que li havien contat, etc.

A les persones mediades se les anomena “parts” perquè són part d’un problema que no poden resoldre. El mediador o la mediadora ajuda les parts a resoldre el conflicte. El gran secret de la mediació és que són les parts les que el resolen, no les persones mediadores. La mediació el que fa és ajudar a arreglar un pont que s’ha trencat quan les persones s’han enfadat. Gràcies a aquesta, les parts s’apropen i poden comunicar-se de nou.

Anselmo ens repassa també les regles que les persones mediades han d’acomplir en una mediació: a) dir la veritat; b) ser respectuós i no insultar ni bregar; c) escoltar-se sense interrompre, i d) prendre la responsabilitat d’acomplir els acords.

El que ha de fer un mediador és:

  1. Deixar parlar les parts i escoltar-les de manera especial (escolta activa).
  2. Preguntar amb habilitat perquè puguen canviar el que pensen sobre el conflicte.
  3. Ajudar-los a reconèixer i a parlar dels seus sentiments. I això és així perquè un altre secret de la mediació és dir el que uno/a sent de manera adequada.

Després de vore el vídeo, ens posem per grups i parlem sobre els encerts i les equivocacions que podem tindre com a mediadors i les anotem en papers que es van disposant en terra.

Algunes de les coses positives són: Imparcialitat, parafrasejar, escolta activa, empatitzar, reflectir, confidencialitat, no faltar al respecte, respectar el torn, ajudar a entendre les emocions, etc.

Algunes de les coses negatives que les mediadores han d’evitar són: ignorar, jutjar, opinar, prendre partit, donar solucions, llevar importància a les emocions, xafardejar, preguntar molt, contar el que es diu a mediació, etc.

Per acabar fem una roda gran i posem en comú el que s’ha tractat.

Ens acomiadem amb la felicitació per la feina ben feta.

Material de la sessióPassos de la mediació (Villaoslada, Boqué i Torrego)

 

One comment

  1. Retroenllaç: Els punys no parlen 2014-15 | Els punys no parlen

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s