Posicions, interessos i necessitats. Les taronges ecològiques (sessió 3)

Acta de la tercera sessió de Mediació

26 de novembre de 2014

Persones Assistents:

55 persones

44 alumnes. 1A (13), 1B (5), 1C (1), 1E (3), 2A (5), 2B (6), 3A (1), 4tA (5), 4tB (1) PQPI (1), 1r BAT (1), 2n BAT (2). 7 professores: Anna Frias, Pilar Soto, Rosa Sanz, Àngels Martínez, Cati Machado, Maria Escrivà i Rosa Sanchis. 4 mares: Susana Ros, Ana Valdivieso, Contxi Garcia i Marillac Albert.

Horari: 15.00 h a 17 h

Lloc: Saló d’actes.

Ordre del dia:

  • Les taronges ecològiques.

  • Marc, Pere i l’estoig.

Desenvolupament de la sessió

Es llegeix l’acta anterior i s’aprova.

S’inicia la sessió amb la dramatització de la disputa entre Vilanova de Dalt i Vilanova de Baix (annex 1). Les professores deixen que els dos grups es formen lliurement i els expliquen els papers per separat.

La història és, resumidament, la següent:

Una estranya malaltia ha deixat sense collita de taronges els dos pobles, enemics des de fa moltes generacions, i la solució als seus problemes i a l’atur que pateixen és comprar 2.000 quilos de taronges per a muntar una fàbrica de cosmètics naturals (Vilanova de Dalt) i per a fer sucs de taronja natural (Vilanova de Baix). Una empresa en expansió ofereix el producte que necessiten a la Fira de Cocentaina.

Després de la dramatització, les persones observadores expliquen el que han vist i s’obri un torn de paraula on apareixen les idees següents:

  • Hi ha desequilibri de poder entre els dos grups, ja que les mares i la majoria de professores estan a Vilanova de Dalt; en canvi, a Vilanova de Baix quasi tots són de primer d’ESO. (Hem de pensar com s’han format els grups i les raons per les quals acceptem que els grups no estiguen equilibrats.)

  • L’antiga rivalitat entre els pobles provoca que les ferides del passat no deixen mirar al futur i passen molt de temps acusant-se els uns als altres en lloc de pensar en solucions satisfactòries per a tots. (És possible que en alguns conflictes, si les ferides són profundes, calga una reparació del dany.)

  • La participació és desequilibrada. A Vilanova de Dalt han triat un representant; en canvi a Vilanova de Baix cadascú parla quan vol i fa les seues propostes. (Quan en una mediació real la participació és també desequilibrada, cal compensar-ho.)

  • Les persones que parlen en nom del grup no han estat elegides per democràcia. El que diuen no és l’opinió de tot el poble sinó només la seua. És important que pensem com podem fer perquè els líders o representants siguen realment democràtics.

  • Hi ha gent amb bones propostes que hauria portat ràpidament a una solució equilibrada per als dos pobles, però no diuen res; per això convé que ens preguntem per què hi ha gent que calla en els grups i com podem fer que les bones idees de tot el món isquen a la llum.

  • La discussió se centra sobretot a guanyar la batalla sobre l’altre poble, però no es pensen les conseqüències futures d’algunes de les solucions, per exemple la de cedir les terres a l’empresa. L’orgull i les ganes de guanyar poden cegar les persones. A curt termini, s’aconsegueixen les taronges i que l’altre poble no les tinga, però a la llarga quedar-se sense terra els farà dependents de l’empresa i dels preus que marque. En un conflicte és important valorar les propostes a curt i a llarg termini. A més a més, si un dels dos pobles haguera “guanyat” (quedant-se les taronges), la seua enemistat històrica hauria augmentat considerablement.

  • En un conflicte sol haver terceres persones que l’alimenten i en trauen profit. En aquest cas, a l’empresa li interessa que els pobles no arriben a un acord per a guanyar més diners, tot i que de vegades qui alimenta el conflicte no és algú exterior sinó un membre del propi grup.

  • Cap persona és capaç de posar-se en el lloc dels veïns i veure que la crisi i la pèrdua de les collites els ha afectat a tots per igual. El conflicte i la seua gestió dolenta anestèsien l’empatia de les persones.

En conclusió, podem dir que als dos pobles els costa molt arribar a un acord perquè es mantenen en les posicions (aconseguir les taronges) i tarden molt a ser capaços de vore quins són els seus interessos (Vilanova de Dalt vol fer cremes amb la corfa de la taronja i Vilanova de Baix vol fer suc). I tampoc s’adonen que compartixen les mateixes necessitats (tindre un treball per a poder viure dignament). Amb l’ajuda de persones mediadores, haurien arribat a un acord molt abans.

Pel que fa a la segona activitat, quatre alumnes (Andrea, Alba, Pau i Rodrigo) ixen al mig a escenificar una mediació entre Marc i Pere (annex 2). El motiu que els ha portat a mediació és que Marc ha llançat l’estoig de Pere des del primer pis, davant de tot el món, i Pere s’ha queixat al cap d’estudis, que ha cridat els pares de Marc i li ha posat un part. 

Repartim els passos per a fer una mediació formal perquè tot el món la tinga (annex 3).

Després de la dramatització, obrim un torn de paraula i es comenta que, de positiu, les mediadores han tingut en compte les emocions de les persones, tot i que als mediats els ha resultat difícil explicar com se sentien. De negatiu, es comenta que les mediadores han aportat les solucions al conflicte i no han fet prou preguntes perquè les parts mediades contaren la història del conflicte, imprescindible per a poder-lo solucionar.

Les professores expliquen que les mediacions poden acabar sense acords; i que el simple fet de parlar i escoltar l’altra persona ja és important.

Tanquem la sessió amb el “deure” de contar a algú com és una mediació, i amb la felicitació al grup per la feina ben feta.

Annex 1: Les taronges ecològiques

Annex 2: Marc, Pere i l’estoig

Annex 3: Passos per a una mediació formal

One comment

  1. Retroenllaç: Els punys no parlen 2014-15 | Els punys no parlen

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s