El poder en els vincles personals (sessió 2)

Acta de la segona sessió de Mediació del curs 2014-2015. 5 de novembre de 2014.

Persones assistents:

50 persones.

40 alumnes. 1A (14), 1B (6), 1C (2), 1E (3), 2A (4), 2B (3), 3A (1), 4tA (2), 4tB (1) PQPI (1), 1r BAT (1), 2n BAT (2). 7 Professores: Anna Frias, Pilar Soto, Rosa Sanz, Àngels Martínez, Cati Machado, Pilar Bueno i Rosa Sanchis. 2 mares: Susana Ros i Marillac Albert. 1 professora convidada (Betlem Cases).

Horari: 15.00 h a 16.30 h

Lloc: Saló d’actes.

Ordre del dia:

  • Joc: el gat i el ratolí.
  • El poder en els vincles personals.

Desenvolupament de la sessió

Es llegeix l’acta anterior i s’aprova.

Pilar ens fa tancar els ulls i llig la història “El gat i el ratolí” (Annex 1). Després comentem les emocions diferents que provoca sentir-se xicotet i amenaçat, com el ratolí, o poderós i venjatiu, com el gat. El joc serveix per a fer-nos veure que en nosaltres està la capacitat de ser víctimes i botxins, és a dir, que podem fer mal (exercint o responent amb violència quan en tenim la possibilitat), o podem ser víctimes passives (quan no fem res) o actives (quan responem pacíficament davant de les agressions però intentem entendre’n els motius i denunciem la injustícia de la violència).

Tot seguit, formem els grups de la primera sessió i ens posem a treballar sobre el tema del dia: el poder en els vincles personals.

Les professores reparteixen un full de treball (Annex 2) i expliquen que les persones som diferents però que aquesta diversitat no és cap problema si no és que la convertim en desigualtat. Per exemple, una persona amb molta força pot fer-la servir per a fer bé o per a fer mal. I el mateix podem dir, per exemple, de qui té més edat, diners, simpatia, habilitats socials, etc. En altres paraules, les persones podem utilitzar la DIFERÈNCIA per a tindre PODER sobre altres i en cadascú de nosaltres existeix la possibilitat d’usar el poder que tenim per a fer el bé (i que tot el món isca guanyant) o per a fer el mal (egoistament i sense importar-nos ferir els altres).

A continuació, es demana que els grups donen exemples concrets en què una persona haja utilitzat la diferència en negatiu i en positiu, i en quins d’aquestos casos creuen que podria intervindre l’equip de mediació i de quina manera ho podria fer.

Després de treballar en grups, es fa una posada en comú en gran grup on es conten casos d’ús positiu del poder, per exemple per part de germanes i germans majors, que ajuden els més menuts; i també es posen exemples negatius, com el d’alguns profes autoritaris, pares injustos o gent que fa mal perquè vol ser popular. També es parla del poder psicològic que algunes persones tenen sobre unes altres i un alumne mediador experimentat explica que, davant de la provocació d’algú altre, cal preguntar els motius que té l’agressor per a voler fer-nos mal i no respondre amb violència, encara que siga difícil.

Les professores expliquen també que un conflicte és com un iceberg i que normalment només en veiem la punteta. Quan ens capbussem en el problema, descobrim tot el que hi ha amagat davall. Per exemple, una persona pot enfadar-se molt si li trenquen un llapis i a nosaltres ens pot semblar una ximplesa que algú es disguste per aquest motiu; però en realitat el que ocorre és que només coneixem la superfície i per baix pot passar que provinga d’una família amb pocs recursos o que li hagen trencat altres coses i ja n’estiga farta, etc.

Com a persones mediadores, no hem de minimitzar els problemes sinó indagar per a saber quines necessitats hi ha baix de la superfície del problema.

Àngels intervé per a fer-nos veure que estem millor si tots i totes col·laborem per a posar les cadires en cercle, ja que així ens veiem millor i ens adonem també que totes i totes (grans i menuts, profes i alumnat, mares i fills…) som iguals i el que aportem té el mateix valor, i no hi ha ningú que es quede en una segona fila o posició.

Tanquem la sessió formant un cercle amb les mans juntes, sentint el poder positiu que dóna formar part de l’equip de mediació i amb “el deure” de mirar-nos i de reconèixer-nos quan ens vegem per l’institut.

Annex 2: Material de la segona sessió

9 comments

  1. lucia tristán

    Hola
    Vull dir que em va agradar molt la segona assemblea de mediació, va ser molt divertida. Em va agradar perquè varem participar tots i varem poder disfrutar de la lectura que va fer Pilar, va ser relaxant i imaginativa reflectant a la mediació, també varem disfrutar en la activitat que varem fer en grup perquè ens varem poder expressa.

  2. Izan Becker

    La segona sessió de mediació va estar molt entretinguda, varem fer com una espècie de debat on varem participar tots i varem dir tot el que penavem lliurement, eixo de expressar-se en moltes ocasions es molt bo.
    Espere que la pròxima sessió siga millor encara.
    Ja comentare més quan es pugen les fotos.

  3. Pablo Thompson

    la segona sesio de mediació va ser molt entretinguda per que vam llegir un llibre en el que nosaltres teníem que tancar els ulls i imaginaris que érem un ratolí i nos perseguia un gat amb fam i després al-reves va ser un exersisi d’empatia.
    Després vam fer una fulla on teníem que elegir una cosa el meu grup vam elegir grup i vam deliberar sobre ixo pensant les coses bones i males.
    Espero que hi algú vaga.

  4. Lorenzo Arenal

    EL PODER EN ELS VINCLES PERSONALS. (SESSIÓ 2)

    Jo vaig estar a aquesta sessió, va a ser la primera vegada que vaig anar a m´ha vida i m´ho vaig passar molt be, va ser molt divertit i la veritat es que m´en vaig adonar de que la mediació serveix a moltes persones i les ajuden amb tot tipus de problemes.

    Vaig entrar amb Pilar, la meua tutora i l´altra Pilar, la de valencià ens va demanar que tancarem els ulls i ens va fer posar-nos en distints personatges del conte fent-nos sentir de diverses maneres depenent del personatge que foren. Després ens van donar una fulla i ens posarem en grups per a fer una activitat, que tractava de posar exemples de les coses que havia al full i ho vam fer. Per últim ens disposarem en cercle en la sala, sense files, representant que tots som iguals i posarem en comú les idees de cada grup.

    La meua experiència personal amb la mediació a sigut molt bona m´ha agradat molt i aniré el pròxim dijous 27 de novembre perquè es molt divertit i jo recomane que tothom hauria d´anar.

  5. Izan Becker

    Hola, ja vaig dir que comentaria quan es pujaren les fotos.
    La sessió de mediació va estar molt divertida i les fotos encara més.
    Demà tenim una altra sessió de mediació, no podré acudir, tinc metge, espere acabar prompte per a poder arribar.
    Fins ara m’han agradat les dues sessions de mediació i espere que la tercera siga igual.
    Sols vull dir que al principi em vaig apuntar per a provar una cosa nova i m’està agradant un muntó.

  6. Joan

    Be!, la meua segona sessió de mediació, m’agrada molt l’ambient. Hui, 25 de novembre del 2014, dia mundial contra la violència de genere, ahir varem fer al IES Isabel de Villena uns càrtels amb unes frases cada curs del institut, i els em posat en uns taulers a la entrada.

  7. Anònim

    Hola
    Jo soc una de les mediadores ,a mi aquesta classe me a pareixut molt chula perque varem parlar de coses interesants amb els nostres mediadors .El meu grup de mediacio esta format per Nerea,Izan,Raül,Galileo.Me divertix molt amb el meu grup perque cuan tenim un problema el nostre equip sap arreglar-lo bueno apart de uns equips tambe ens jumtem tots el equips i parlem de que em parlat en el grup.En aquestes fotos salem amb els grupod ablant tots els grups etc , i edemes demà i aura mediació.

  8. sandra beker

    Hola
    Jo soc una de les mediadores ,a mi aquesta classe me a pareixut molt chula perque varem parlar de coses interesants amb els nostres mediadors .El meu grup de mediacio esta format per Nerea,Izan,Raül,Galileo.Me divertix molt amb el meu grup perque cuan tenim un problema el nostre equip sap arreglar-lo bueno apart de uns equips tambe ens jumtem tots el equips i parlem de que em parlat en el grup.En aquestes fotos salem amb els grupod ablant tots els grups etc , i edemes demà i aura mediació.

  9. Retroenllaç: Els punys no parlen 2014-15 | Els punys no parlen

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s