Cada vegada en som més! (1a sessió de formació)

convocatòria_mediació

L’acta en PDF

Acta de la primera sessió de Mediació del curs 2013-2014.

Assistents:

63 alumnes. 1A (12), 1B (11), 1C (2), 1D (3), 2A (1), 2D (2), 2E (2), 2F (4), PQPI (1), 3A (17), 3B (2), 3C (1), 4A (2), BAT C (3). Professores: Anna Frias, Pilar Soto, Rosa Sanz i Rosa Sanchis.

Horari: 16h  a 17,30h

Lloc: Saló d’actes.

Ordre del dia:

  • Presentació.
  • Treball amb conflictes.

Desenvolupament de la sessió.

Pel que fa al primer punt de l’ordre, apartem les cadires i ens posen en cercle per a fer un Joc de presentació. Una persona ix al centre i diu el seu nom i una cosa que li agrada fer mitjançant un gest. La resta li donen la benvinguda i repeteixen el gest.

Després formem grups de 8 persones i juguem a Ordenar-se per edats sense parlar.

A continuació formem grups de 7-8 persones barrejant a persones de segon cicle d’ESO i primer de Batxillerat, amb les del primer cicle d’ESO. Veiem els vídeos del blog Els punys no parlen: La llei del silenci i Xenofòbia. En el primer, una xica molt estudiosa, Maria, és insultada i maltractada per Ruth. En el segon, Fran, un xic immigrant, és assetjat per un fatxenda que l’amenaça i li demana diners. La dinàmica consisteix que cada membre del grup es pose en el lloc dels diferents personatges que hi apareixen i conte a la resta del grup com ha viscut la situació.

Els personatges de La llei del silenci són: Maria, l’amiga de Maria, Ruth, les amigues de Ruth, el professor i algú de la classe. Els personatges de Xenofòbia són: Fran, el pare de Fran, el Fatxenda, els amics de Fran que miren l’assetjament, els amics del Fatxenda, la directora i algú de la classe.

Després del treball de dramatització, fem una posada en comú en gran grup a partir de la imatge d’una Situació de violència de Dan Olweus, que explica que tot el món, fins i tot qui mira cap a un altre costat, hi intervé en el conflicte. Els personatges que hi apareixen són:

  • Víctima. Pateix l’assetjament.
  • Agressor/a. Comença l’assetjament i adopta un paper actiu.
  • Seguidor/a. No comença l’assetjament però adopta un paper actiu i el recolza.
  • Partidari/a. Li agrada l’assetjament però no ho mostra obertament.
  • Espectador/a neutral. Observa el que passa, però considera que no és assumpte seu i no adopta cap postura.
  • Possible defensor/a. Li desagrada la situació i creu que hauria d’ajudar però no ho fa.
  • Defensor/a. Li desagrada la situació i ajuda o tracta de fer-ho.

En el debat final, participen Álvaro, Cristina, Carla, Teresa, Andrea, etc.

Les idees que apareixen en el debat i en les conclusions finals són:

  • La diferència entre un conflicte puntual i el bullying o assetjament. El primer es pot resoldre amb una mediació, mentre que el segon és molt més complex i es pot fins i tot denunciar.
  • El paper tant important que tenen en un conflicte els seguidors i els partidaris, ja que segurament, sense públic, l’agressor no seria tan violent.
  • Quan veiem un conflicte podem dir-ho a les professores o a les persones mediadores de cursos superiors perquè el resolguen o bé podem intervindre nosaltres, si no és molt complex ni violent, parlant i fent reflexionar a les parts en conflicte de la inutilitat de seguir amb la violència.
  • La importància de formar part d’un grup, per exemple el de mediació, de cara a apoderar-se per a parar i/o resoldre un conflicte.
  • L’objectiu de la mediació no és que les persones que han discutit siguen amigues, sinó que es resolga el conflicte.

Es passa una llista perquè una persona per curs apunte el seu número de telèfon per a formar un grup de Whatsapp i així poder convocar eficaçment a les sessions de mediació.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s